محصول به سبد خرید اضافه شد
0

چگونگی فرآیند توزیع شبکه‌‌برق

دسته‌بندی: سیستم قدرت , اخبار
تاریخ: 24 مهر 1399
بازدید: 19 بازدید
چگونگی فرآیند توزیع شبکه‌‌برق

سیستم توزیع شامل خطوط فوق توزیع است که پست‌های توزیع را تغذیه می‌نماید. در ادامه چگونگی فرآیند توزیع شبکه‌‌برق رو مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

در این مقاله می‌آموزیم:

  • سیستم توزیع چیست؟

  • نحوه عملکرد مدارها و پست های فوق توزیع

  • مزایا و معایب هر کدام از دو سیستم شبکه های توزیع هوایی و زمینی

  • نحوه عملکرد مدارها وپست‌های فوق توزیع

  • مزایای هادی‌های روکش‌دار و معایب هادی‌های‌لخت

  • انواع يراق آلات خطوط هوايی شبكه‌های‌ توزيع

  • نحوه استفاده از شبکه‌های زمینی و هوایی

  • نحوی عملکرد كنسول ،انواع كراس آرم و آرايش پايه‌ها

  • انواع‌حريم خطوط هوايی شبكه‌های توزيع

  • محاسبات مكانيكی درخطوط هوايی توزيع

  • چگونگی مسيريابی و نقشه‌برداری خطوط هوايی توزيع

سیستم توزیع چیست؟

سیستم توزیع شامل خطوط فوق توزیع است که پست‌های توزیع را تغذیه می‌نماید.تا ولتاژ را تا سطح ولتاژ فیدر توزیع کاهش دهد فیدرهای توزیع انرژی را به یک ترانسفورماتور (۲۰.۰۴کیلوولت) درمحل مصرف عمومی و یا در مستقلات مشتری (مصرف اختصاصی) تحویل می‌دهد. ولتاژ را به سطح ولتاژ مصرف تبدیل می‌کند.
وظیفه اصلی سیستم‌های توزیع برق تامین نیاز مشترکین خانگی، کشاورزی، عمومی، تجاری و برخی از صنایع کوچک می‌باشد که می‌توانند این نیاز را با ولتاژ اولیه توزیع ۲۰ کیلو ولت یا ۳۳ کیلو ولت و یا ولتاژ ثانویه توزیع ۲۲۰ولت تکفاز و ۳۸۰ ولت سه فاز برطرف سازند. هر سیستم توزیع دربرگیرنده تعداد زیادی فیدرها (تغذیه کننده‌ها) و دیستریبیوترها (توزیع کننده‌ها) می‌باشد.

ترانسفورماتور توزیع هوایی و زمینی

بخشی از چگونگی فرآیند توزیع شبکه‌‌برق ترانسفور ماتورهاست. ترانسفورماتور‌های توزیع ظرفیت نصب تا ۳۱۵ کیلوولت آمپررا بصورت هوایی به‌کارمی‌برند. این ترانسفورماتورها در قدرت‌های ۱۵ ، ۲۵ ، ۵۰، ۷۵، ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۶۰ ، ۲۰۰ و ۲۵۰ کیلوولت آمپر نیز به کار می‌روند.

ترانسفورماتور‌های با قدرت بیشتر از ۳۱۵ کیلوولت آمپر بصورت زمینی به‌کار رفته ودر قدرت‌های نصب ۴۰۰،۵۰۰،۶۳۰،۸۰۰، ۱۲۵۰،۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ کیلوولت آمپر استفاده می‌شوند. این ترانسفور‌ماتور‌ها در مکان‌های بسته‌ای به نام پست توزیع به‌کار می‌روند.

پست توزیع هوایی

پست‌های هوایی نسبت به پست‌های زمینی ارزان‌تر تمام می‌شوند و این ارزانی به این خاطر است که جای کمی را اشغال می کنند و مانند پست های زمینی سکسیونر و دژنکتور و… ندارند. این پست‌ها حداکثر تا ظرفیت ۵۰۰ کیلوولت آمپر ساخته می‌شوند. برای ظرفیت‌های بالاتر به اجبار باید از پست‌های زمینی استفاده کرد. استفاده از ترکیب این پست با پست زمینی در طول یک انشعاب ممنوع است.

برای مطالعه بیشترمقاله آثار، اهداف و انواع اتصال کوتاه در شبکه را پیشنهاد می‌دهیم

نحوه عملکرد مدارها وپست‌های فوق توزیع

بخشی دیگر از چگونگی فرآیند توزیع شبکه‌‌برق نحوه عملکرد مدارها وپست‌های فوق توزیع است. قدرت متوسط خطوط فوق توزیع ( انتقال ) از منابع تولید به پست‌های فوق توزیع منتقل می‌شود . مدارهای فوق توزیع ،ممکن است بصورت مدار‌های ساده شعاعی ،حلقوی یا یک شبکه به هم پیوسته (رینگ) باشند که در نهایت به‌پست فوق توزیع ختم می‌شود.

به طور معمول، هر پست فوق توزیع (HV/MV) ناحیه بار خود را که بخشی از ناحیه سرویس‌دهی سیستم توزیع است ، تغذیه می‌کند و درآن ، ولتاژ فوق توزیع به منظور توزیع در سراسر ناحیه به ولتاژ فشار متوسط کاهش می‌یابد . نقاط ورودی در سیستم‌های توزیع تزریق انرژی ، به صورت شاخه‌های تغذیه می‌باشد ، که درشبکه های توزیع به اصطلاح «فیدر» نامیده می‌شوند . این فیدرها بر اساس توپولوژی شبکه تعریف می‌شوند و مورد نظر هر شبکه طراحی بوده ، ساختار سیستم توزیع را تشکیل می‌دهند . فیدرها می توانندبه صورت خطوط هوایی یاشبکه کابل زمینی بوده به شکل ولتاژ فشار متوسط یا در سطح ولتاژ فشار ضعیف به کار بروند .

طراحی سیستم های توزیع ، باید سه گزینه زیر از قبل تعیین و مورد توجه قرار گیرند :

۱- ساختار سیستم توزیع : شعاعی ، حلقوی ( رینگی ) ،تغئیه از دو سو ( تبدیلی ) و شبکه‌های غرابلی
۲- سطح ولتاژ توزیع برق : به صورت فشار متوسط ( طرف اولیه ) و یا فشارضعیف (طرف ثانویه )
۳- نوع ساختمان شبکه : شبکه های هوایی ، سیستم زیرزمینی

مزایا و معایب هر کدام از دو سیستم شبکه های توزیع هوایی و زمینی

۱- شبکه‌های هوایی ارزانتر از شبکه‌های زمینی است.
۲-هر چه ولتاژ بالاتر رود قیمت کابل نسبت به سیستم هوایی افزایش می‌یابد.
۳- اگر چه خطوط هوایی در مقابل اتصال کوتاه و یا پارگی ناگهانی خط قابل اطمینان نیستند، اما از نظر تعمیرات به مراتب آسان‌تر از شبکه‌های زمینی هستند و در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به خطوط زمینی عیب یابی می‌گردند.
۴- از لحاظ ساختمان عایقی، کابل‌های خطوط زمینی بالاتر از ۶۳ کیلو ولت مشکلاتی داشته و حمل و نقل آنها نیز مشکل می‌باشد، در حالیکه خطوط هوایی چنین مشکلاتی را ندارند.
۵- به دلیل پنهان بودن شبکه زمینی خسارت‌هایی مثل طوفان، رعد و برق، بمباران و… روی آن تأثیر نخواهد داشت و می‌توان در برابر آنها پیش‌بینی های لازم را به عمل آورد. لذا قابلیت اطمینان این شبکه نسبت به شبکه هوایی بیشتر است.

معایب شبکه‌های هوایی با هادی‌های لخت

۱ – قطعی‌های برق بیشتر ناشی از عوامل جوی، اجتماعی و سوانح.
۲ – آسیب بیشتر به محیط زیست ناشی از شاخه زنی و قطع درختان، مرگ ومیر پرندگان، ایجاد آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها.
۳ – افزایش نشتی برق و برق دزدی.
۴ – صدمه به زیبایی محیط و شهرها.
۵ – خاصیت خازنی کمتر و اندوکتانس سلفی بیشتر.
۶ – نیازبه رعایت حریم‌های قانونی.
۷ – آسیب پذیری در مقابل شرایط جوی.
۸ – خطرات برق گرفتگی ناشی از تماس مستقیم و غیر مستقیم افراد.


مزایای هادی‌های هوایی روکش‌دار

استفاده از خطوط هوایی روکش‌دار دارای مزایای متعددی است که مهم‌ترین موارد آن عبارتند از:
۱ – کاهش قطعی‌های ناخواسته انرژی الکتریکی و کاهش میزان انرژی‌های توزیع نشده است
۲ – کاهش باند حریم خط و هزینه های آزاد سازی آن
۳ – کاهش ابعاد کراس آرم خطوط و کمپکت سازی خطوط
۴ – کاهش نشتی برق و برق دزدی
۵ – جلوگیری ازخوردگی وفرسایش سیم‌ها در مناطق خاص
۶ – افزایش قابلیت اطمینان شبکه
۷ – افزایش ظرفیت جریان دهی هادی‌های روکش شده
۸ – کاهش هزینه های تعمیرات ونگهداری خط
۹ – افزایش ایمنی شبکه برای مصرف کنندگان و کارگران صنعت برق و افراد جامعه

برای مطالعه بیشترنحوه تولید انرژی برق در ایران و جهان راپیشنهاد می‌دهیم

نحوه استفاده از شبکه‌های زمینی و هوایی

بخش دیگر از چگونگی فرآیند توزیع شبکه‌‌برق نحوه استفاده از شبکه‌های زمینی وهوایی است.  از شبکه‌های زمینی در صورت عدم وجود شبکه هوایی و یا غیر قابل دسترس بودن آن استفاده می‌شود. طول مسیر انتقال یکی از عوامل مهمی است که در انتخاب نوع شبکه –هوایی یا زمینی- دخالت می‌کند. اگر فاصله از پست تا محل مصرف کم باشد کابل‌های زمینی به سیم کشی هوایی ارجحیت دارد، مخصوصا در مواردی که این طول کم باشد و پیچ و خم آن بالا باشد. ولی اگر فاصله زیاد باشد و مخصوصا فشار الکتریکی شبکه هم قوی باشد، از سیم کشی هوایی استفاده می‌شود.
نوع مسیر نیز می‌تواند عامل مهم در استفاده از شبکه های هوایی یا زمینی باشد. در بعضی از نقاط به اجبار از شبکه‌های زمینی استفاده می‌شود؛ مانند حریم باند فرودگاه. در بعضی نقاط دیگر به اجبار از شبکه‌های هوایی استفاده می‌شود؛ مانند حریم عرض راه‌آهن برای حفظ زیبایی شهرها، ساختمان‌ها، پارک‌ها وغیره و مواردی که تراکم جمعیت زیاد می‌باشد از شبکه‌های زمینی استفاده می‌شود.
سطوح ولتاژ در ایران
شبکه فشار ضعیف (تا ۱۰۰۰ ولت)
شبکه فشار متوسط (۱۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ ولت)
شبکه فشار قوی (بالاتر از ۳۶۰۰۰ ولت)

پایه‌ها

بخش دیگر ازچگونگی فرآیند توزیع شبکه‌‌برق پایه‌ها می‌باشد. خطوط توزيع هوايی ، به طور كلی در همه جا روی پايه‌ها نصب می‌شوند . اين پايه ها بيشتر از نوع بتنی ، چوبی و يافلزی بوده و مورد استفاده قرار می‌گيرند. البته به موازات پيشرفت در شبكه‌های توزيع هوايی، مواد مناسب و كارآمدتر و همچنين‌روش‌های جديدی در ساخت تجهيزات ، از جمله پايه‌ای خطوط انتقال پديد‌ آمده كه كار محافظت بهتر پايه‌ها و ساختارهای توخال و سبك ، پيش تنيده، فايبرگلاس ، فولادی و حتی‌ آلياژهای‌ آلومينيومی را هموار كرده است

چه‌نيروهايی برپيكره پايه اعمال می‌شوند؟

نيروهای عمودی ناشی از وزن سيم يا لايه يخ دور سيم ، يراق آلات ، مقره ، كنسول و خود پايه و نيروی افقی كه نزديك به سر پايه به آن اعمال می‌شود و بيشتر ناشی ازكشش سيم ، فشار باد ونيروهای  از وزن هادی‌ها در نتيجه غيريكنواخت بودن فاصله پايه‌ها از يكديگر و زاويه انحراف خط است . پايه مناسب بايد كليه اين بارگذاری‌ها را به راحتی‌ و با اطمينان كامل تحمل نمايد . از سوی‌ديگر ، از نظر معماری شهری و زيبايی محيط ، بايد كاربرد انواع مختلف پايه‌ها در مناطق روستايی و شهری و در كنار جاده‌ها براساس اصولی محكم و با در نظر گرفتن كليه جنبه‌های آن انجام شود . به عنوان مثال ، برخورد خودروها با سرعت زياد به پايه‌های خطوط انتقال ، علاوه بر ايجاد خسارت  برق ، باعث بروز حوادث جانی و مالی جبران ناپذيری‌ خواهد شد. پس كاربرد بهتر پايه‌ها همواره ذهن مهندسين برق را در طراحی شبكه‌های توزيع هوايی به خود جلب كرده است.

 انواع خواص‌های مقره‌ها

بخش دیگر از چگونگی فرآیند توزیع شبکه‌‌برق انواع خواص مقره‌ها می‌باشد.درشبكه‌های توزيع برق مانند خطوط انتقال ، به تجهيزاتی نياز است كه بتوانند نقش عايقی و انتقالی قسمت‌های تحت ولتاژ را از ديگر قسمت‌ها داشته باشد طبق تعريف « مقره » به وسيله یا آلتی گفته می‌شود كه دارای مقاومت الکتریکی بالایی بوده ، بين هادی‌های برق دار و سازه‌های نگهدارنده قرار می‌گيرد . مقره ، علاوه بر عايق نمودن هادی نسبت به پايه ( و همچنين نسبت به زمين ) ارتباط مكانيكی هادی و پايه را نيز تشكيل می‌دهد.
وظيفه اصلی مقره‌ها ايزوله كردن هادی‌ از بدنه كنسول و پايه می‌باشد . اين مقره‌ها، بايد بتوانند بدون داشتن جريان نشتی مشخصات الكتريكی لازم برا تحمل بيشترين ولتاژ عادی و ساير ولتاژهای اعمالی تحت شرايط مختلف راداشته باشند.

برای مطالعه بیشتر روش‌های محاسبات پخش بار سیستم قدرت را پیشنهاد می‌دهیم

الف- خواص الكتریکی مقره‌ها

۱ – مقاومت الكتریکی حجمی و سطحی بالا
۲ -مقاومت در برابر سوراخ شدن توسط شوك حرارتی در اثر عبور جريان الكتريكی فشارقوی
۳ – مقاومت زياد در مسير
۴ – عدم تشكيل خود القايی

ب-خواص مکانیکی مقره‌ها

۱ – خاصيت الاستيسيته به نسبت خوب كه باعث می‌شود مقره، تنش‌های خمشی و كششی را تا حدودی‌ تحمل كرده ودر برابر تغيير شكل مقاومت نمايد.
۲ – در برابر نيروی فشاری مقاومت بالايی از خود نشان می‌دهد.
۳ – چون مقره‌های چينی‌ در برابر ضربه مقاومت كمی دارند بايد سعی شود تا لبه و گوشه‌های تيز نداشته باشند.
۴ – مقاومت لازم را در برابر شوک‌های حرارتی حاصل ازتغييرات اختلاف پتانسيل الكتريكی، صاعقه وغیره به طور ناگهانی داشته باشند.

ج-خواص فیزیکی مقره ها

۱ – مقاومت در برابر عوامل جوی و تابش آفتاب
۲ – زنگ نزدن و اكسيد نشدن
۳ – دارا بودن ضريب انبساط كم
۴ – حفظ خواص در برابر سرما و گرما
۵ – عدم ميل تركيبی با بيشتر مواد موجود در محيط اطراف

د-خواص ساختمانی مقره ها

۱ – مقره چينی بايد  ساختمان به هم فشرده بوده ، به طوری كه هيچ خلل و فرجی در داخل آن وجود نداشته باشد.
۲ – الكترون ها و يون ها به يكديگر مرتبط و متصل باشد تا اختلاف پتانسيل الكتريكی بسيار زياد به‌آن وارد نشود.

برای رعايت نكته‌های مختلف  مکانیکی و الكتريكی، سازندگان مختلف مقره سعی می‌كنند تا مناسب‌ترين، مرغوب‌ترين و در عين حال اقتصادی‌ترين نوع مقره را براي استفاده در شبكه و كاربردهای هوايی فشار متوسط ( ۲۰ كيلوولت )و فشار ضعيف ( ۲۳۰ تا ۴۰۰ ولت ) موردبررسی قرار گرفته و بيشتر مشخصات فنی آنها ارايه شده است.

جنس مواد مورد مصرف در ساختمان مقره هابه شرايط استفاده و كاربرد آنها بستگی‌دارد كه به دو دسته مواد سراميكی و غيرسراميكی تقسيم می‌شوند. ماده اصلی درساختمان عايق‌های سراميكی كه كاربرد انبوه آنها به صورت مقره‌های هوايی به كار رفته «چينی » يا «شيشه‌ای » می‌باشد . امروزه مقره‌های غيرسراميكی نيز ساخته شده كه مراحل تحقيقات و توسعه را طی می‌نمايند.

انواع يراق آلات خطوط هوايی شبكه‌های‌ توزيع

بخش اصلی در چگونگی فرآیند توزیع شبکه‌‌برق یراق آلات خطوط هوایی می‌باشد. يراق آلات مورد نياز برای مونتاژ مقره‌ها و نيز برپايی سازه‌های خطوط هوايی توزيع، دارا تنوع و گونه‌های فراوانی است. بيشتر اين اتصالات ، از‌فولاد گالوانيزه يا آلياژ آلومينيوم و بعضی نيز ازچدن نرم ( آهن ماليبل) ساخته شد‌ه‌اند. كه كليه قطعات آهنی برایی جلوگيری از زنگ زدگی بايد به صورت گرم گالوانيزه شوند.

همچنين به‌دليل اهميت كيفيت اين قطعات. علاوه بركنترل ضخامت گالوانيزه آنها بايد از نظر كمترين مقاومت (كشش) مكانيكی مورد آزمايش قرار گيرند. بديهی‌است در يك زنجيره مقره کششی كه متشكل ازچندين قطعه اتصالات فلز و نيز مقره‌های بشقابی می‌باشد.ضعيف‌ترين حلقه نقطه پارگی آن سازه‌ها خواهدبود.

بنابراين درطراحی مكانيكی و نكات استقامت مقره زنجيره ، بايد انتخاب قدرت يكنواخت اين يراق آلات را مد نظرقرارداد. با توجه به اين كه مقره بشقابی مورد كاربرد در شبكه‌های توزيع ايران، اكثراً از نوع نر ومادگی ( Boll & Socket) يا نوع كلاهكی ۱۵ هزار پوندی می‌باشد، بديهی‌است سيستم قفل كننده مقره دارای محل مادگی و اشپيل در همگی بايد با اين مقره‌ها هم خانواده بوده سيستم قفل‌كنندگی آنها به تناسب مقره انتخاب شوند.

نحوی عملکرد كنسول ،انواع كراس آرم و آرايش پايه‌ها

بخش دیگر از چگونگی فرآیند توزیع شبکه‌‌برق کنسول  و کراس آرم و آرایش پایه‌ است. برای نگهداری هادی‌ها و مقره‌ها روی تير ، از كنسول استفاده می‌شود. كراس آرم نوعی كنسول به‌شكل بازوی‌ متقاطع با پايه ( به‌شكل صليب ) است كه درشبكه‌های‌ توزيع برق به طور انبوه استفاده‌شده‌است. ساخت انواع كنسول و كراس آرم با شكل‌های گوناگون امكان پذير است.

اما معيارهای الكتريكی و مكانيكی طراحی كنسول خطوط توزيع و كراس آرم‌های مناسب برای شرايط آب و هوايی و همچنين هادی‌های مختلف بادر نظرگرفتن مسايل اقتصادی درساخت و بهره‌برداری می‌تواند موجب تجديدنظر در طرح آنان شود.

با توجه به حجم بالای خطوط هوايی در شبكه‌های توزيع وانواع شرايط بارگذاری كشور. مواردی چند در انتخاب كنسول قابل ملاحظه خواهند بود كه به شرح زير است.

استاندارد‌هایی در انواع كراس آرم‌های شبكه توزيع

رعايت اين نكات ضمن تنوع زدايی می‌توان استاندارد مدون شده‌ای برای انواع كراس آرم‌های شبكه توزيع محاسبه و تدوين نمود.

۱ – استفاده از كمترين مواد
۲ – سادگی‌ در ساخت
۳ – استفاده كمتر از پيچ و اتصالات
۴ – كم بودن هزينه‌های نگهداری ، تعمير و كنترل
۵ – راحتی كار توسط سيم‌بانان عملياتی
۶ – ايجاد تقارن در ممان وارده به تير نصب شده
۷ – رعايت فاصله مجاز بين هادی‌ها
۸ – رعايت فاصله افقی سيم از پايه
۹ – بهينه كردن باند حريم خطوط انتقال ( درجه ۱ )
۱۰ – جاگيري كم و سادگي در نگهداري ، انبار و حمل ونقل

بنابراين تعداد محدودی از كنسول‌ها به صورت آرايش نگهدارنده هادی‌ها با شرايط گفته شده در شبكه‌های توزيع برق ايران طراحی و به كاربرده شده‌اند. هر كدام نيز باتوجه به ميزان فلش و اسپن مجاز، شرايط آب و هوايی عوارض طبيعی موجود درمسير خط، تعداد مدار، وزن هادی‌هاو نوع آرايش سيم ها نسبت به يكديگر كاربرد خواهند داشت.

برای بررسی و تجزيه و تحليل و همچنين كنترل كراس آرم جديد طراح شده. يا انتخاب آرايش مناسب برای خط انتقال ۲۰ كيلوولت بايد معيارهای الكتريكی و مکانیکی آن محاسبه و كنترل شود.

در معيارهای الكتريكی رعايت دو فاصله به اين شرح لازم می‌باشد.

۱ – فاصله هادی‌ها از پايه ( فاز به زمين )
۲ – فاصله فازها از يكديگر ( فاز به فاز )

همچنين معيارهای مكانيكی شامل محدوديت نيروهايی است. بايد توسط كراس آرم تحمل شود اين نيروها به طور کلی به دو دسته زير تقسيم می‌شوند.
۱ – نيروهای افقی ( فشار باد و زاويه درخط )
۲ – نيروهای قائم ( وزن سيم ، يخ و برف )

محاسبات الكتريكی خطوط هوايی

بخش دیگر از چگونگی فرآیند توزیع شبکه‌‌برق محاسبات الکتریکی خطوط هوایی می‌باشد. برای برقراری ارتباط الكتريكی بين دو نقطه از طريق احداث خطوط هوايی ، ابتدا مسير مناسب ( براساس اصول مسيرياب ) توسط نقشه‌بردار ( در شبكه‌های توزيع پيكتاژچی ) انتخاب می‌گردد. سپس نسبت به تهيه پلان و پيكتاژ و در موارد تكميلی‌تر تهيه پلان و پروفيل مسير ( با رعايت موازين مشخص ) اقدام می‌شود.

فعاليت اصلی طراحی خطوط در شبكه توزيع از مبحث محاسبات الكتريكی آغاز می‌گردد. اين مرحله، خود شامل تعيين پارامترهای الكتريكی خط مورد نظر، انتخاب مقاطع مناسب برای‌ هادی ازجمله تعداد مدارها ،آرايش آنها وكنترل افت ولتاژ و تلفات توان ، جريان اتصال كوتاه و غیره خواهد بود.

در نهايت ، هر خط پايدار دارای محاسبات مکانیکی و چگونگی رعايت فاصله‌های مجاز و حريم‌ها خواهد بود .


هنگامی كه خطی مورد طراحی قرار می‌گيرد بايد افت ولتاژ و تلفات قدرت را به طور دقيق مورد بررسی قرار داد. اين مطالعه ، پس از تعيين و پيش بينی ميزان بار كشيده شده از خط و رشد آن در سال‌های آينده سرويس‌دهی خط و انجام محاسبات مربوط به پخش بار ممكن می‌گردد.

به طور كلی ، با توجه به اين محاسبات ، مقطع هادی بايد چنان باشد كه تلفات قدرت درهر حالت ، از ميزان حداكثر ۵ درصد توان انتقالی آن خط تجاوز نكند .همچنين بررسی اختلالات شديد و ناگهانی در زمان ايجاد انواع اتصال كوتاه‌ها و يا پاره شدن خطوط كه با عنوان خطا در سيستم‌های قدرت می‌باشد ، بايد مورد مطالعه قرار گيرند.

در صورتی كه برای شديد‌ترين نوع خطا ( اتصال كوتاه سه فاز متقارن ) طراحی صورت گيرد ، خط برای حالت‌های ديگر اتصالی نیز ، قابليت تحمل و پاسخگویی را خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر انواع رله‌های حفاظتی سیستم قدرت را پیشنهاد می‌دهیم

انواع‌حريم خطوط هوايی شبكه‌های توزيع

در احداث يا اصلاح خط هوايی و يا تاسيسات الكتريكی با هادی‌های لخت و بدون روپوش عايق ، فواصل هوايی مجاز بين اين خطوط برق‌دار و زنده با عناصر و طبيعت اطراف آن طبق قوانين ارايه شده در كليه كشورهای جهان وتحت عنوان «حريم خطوط انتقال وتوزيع نيروی برق » رعايت می‌شوند .

ازجمله اين استانداردها می‌توان به موارد منتشر شده درNESC-1990 اشاره نمود. در ايران نيز قانون و تصويب نامه‌هايی در اين رابطه صادر و حاكم می‌باشند. اين محدوديت‌ها و ضوابط بايد توسط كليه طراحان ، مهندسين و ناظرين مورد توجه قرار گرفته و به نحو مقتضی رعايت شوند و حتی در صورت احتياج به خريد يا تصرف اراضی ، ابنيه و مستحدثات ، موارد را در پروژه‌ها مشخص نمايند.

حريم خطوط انتقال و توزيع نيروی برق هوايی ، بايد با توجه به ولتاژ برق و براساس استاندارهای وزارت نيرو و تصويب نامه مربوطه رعايت شود .


محاسبات مكانيكی درخطوط هوايی توزيع

طراحی مکانیکی خطوط هوايی توزيع ،برای هرخط انتقال انرژی هوايی از اساسی‌ترين مباحث در فرآيند تهيه طرح و نقشه‌های اجرايی می‌باشد. قوانين و دستورالعمل‌هايی حاكم بر منحنی سيم و پارامترهای طراحی (ازجمله كشش وفلش هادی وحل معادلات تغيير وضعيت سيم) است.

اين روابط براساس وزن سيم‌شرايط مختلف آب وهوايی بازه‌های مجاز فلش وكشش سيم و فاصله بين پايه‌ها در خطوط توزيع قابل تغيير خواهندبود. بااستفاده از‌نمايش نتايج درجدول‌های کاربردی و منحنی‌های سيم‌كشی مقايسه و انتخاب می‌شوند.

مراحل انجام طراحی مكانيكی

۱ – محاسبات مكانيكی نيروهای وارد بر سيم در انواع رژيم‌های آب و هوايی ← جدول كشش و فلش
۲ – محاسبات مكانيكی نيرو‌های وارد بر تير وانتخاب قدرت پايه‌های ميانی و كششی ← جدول بارگذاری و انتخاب پايه‌ها
۳ – محاسبات و كنترل مجدد طرح پايه‌گذاری شده و ارايه منحنی فلش برای سيم‌كشی ←جدول سيم كشی ومنحنی‌های فلش « تمپلت».

چگونگی مسيريابی و نقشه‌برداری خطوط هوايی توزيع

بخش آخر چگونگی فرآیند توزیع شبکه‌‌برق، چگونگی مسیریابی ونقشه‌برداری خطوط هوایی توزیع است.  از مدت قبل ، « پيكتاژ » يا تعيين مركز پايه‌ها توسط ميخ‌كوبی ( بنام پيكه ) برای حفر چاله و نصب پايه‌ها. همزمان با شروع اجرای خط هوايی ( با استفاده از دوربين نقشه‌برداری توسط شخصی به نام پيكتاژچی )متداول بود.

امروزه، پياده كردن مسير عبور خطوط هوايی توزيع. و همچنين تعيين محل و نوع پايه‌ها برای تيرهای بتُنی، چوبی وفلزی از روی نقشه طرح به‌عنوان يك فعاليت مهم .قبل از اجرای خطوط توسط شرکت ‌های توزيع مد نظر قرار می‌گيرد. با مهندسی شدن روش‌های اجرايی در شركت‌های توزيع ، ضرورت تهيه طرح انجام مسيريابی و نقشه‌برداری. برای پروژه‌های توسعه و احداث خطوط هوايی توزيع براساس استانداردهای مورد قبول وزارت نيرو مورد توجه قرار گرفته است. به شكلی كه انتخاب مسير بهينه و ارايه نقشه « پلان و پيكتاژ » از مسير خط هوايی. يادر صورت اهميت تهيه « پلان و پروفيل » ازطرح خط پيشنهادی مورد توجه كليه دفاتر طراحی قرارگرفته است.

برای مطالعه بیشتر سیستم های قدرت را پیشنهاد می‌دهیم

در راستا چگونگی مسيريابی

از جمله اقدامات اوليه عمليات طراحی يك خط هوايی توزيع به شمار می‌رود. به‌علت نقش مهمی كه در‌چگونگی قرارگيری خط‌هوايی درارتباط با ساير تاسيسات ومحيط و عوارض مجاور خود از يك طرف. و تاثير قابل توجهی كه در هزينه اجرای آزادسازی و تحصيل مسير و بهره‌برداری خط از طرف ديگر دارد مورد بررسی دقيق قرار خواهد گرفت.


برداشت مسير تعيين شده توسط عمليات نقشه‌برداری و سپس تعيين محل آرايش پايه‌ها واسپاتينگ خط براساس نتيجه‌های طراحی مكانيكی. جز فعاليت‌های تكميلی هرپروژه طرح خطوط هوايی ۲۰ كيلوولت بوده و يكی‌ديگر از ملزومات طراحی و اجرای صحيح پروژه هاست.

نقشه بردار ، مجموعه اطلاعات لازم برای طراحی و ارايه نقشه اجرایی خطوط هوايی توزيع را در اختيار مسئول و طراح پروژه قرار می‌دهد. لازم بذکراست كه مسيريابی و نقشه‌برداری خطوط هوايی توزيع. در خطوط انتقال فشار قوی و فوق توزيع دارای تفاوت ويژه‌ای خواهد بود.

زيرا خطوط هوايی توزيع، علاوه بر در دسترس بودن جهت تعمير بهره‌برداری و بازديد محلی از خطوط. بايد به راحتی شرايط برقراری و فروش انشعاب جديد برق را نيز فراهم نمايد. ضمن در نظر گرفتن كليه مسايل حريم تا حدامكان به نزديک‌ترين محل تحويل وتوزيع انرژی برق به‌مصرف كنندگان قرار‌گيرد.

دیدگاه‌ها

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

رفتن به بالای صفحه

درباره وب پاور سیستم


وب پاور سیستم ، یک مرکز تخصصی شبیه سازی و ارائه خدمات پشتیبانی‌از پروژه های شما همچون (مشاوره، راهنمایی، طراحی) است که با هدف رضایت مشتری و جهت حل مشکلات کاربران اکادمیکه وب پاور سیستم عزیز راه اندازی شده است.

هدف اصلی ما رضایت شما عزیزان و همیاری شما است تا بتوانید بدون هیچ مشکلی از خدمات ومحصولات سایت ما استفاده کنید و پروژه های خود را راه اندازی و مدیریت کنید.

پشتیبانی

ساعات کاری
شنبه تا چهارشنبه : ۱۹ – ۸:۳۰
پنجشنبه و جمعه : ۱۷ – ۹

 

راه های ارتباطی

ایمیل : webpowersystem@gmail.com
واتساپ : 09915552047

شماره تماس : ۰۹۱۵۴۸۵۰۳۹۶

 

مجوزها

logo-samandehi
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx