محصول به سبد خرید اضافه شد
0

انواع نرم‌افزارهای کاربردی درصنعت‌برق

دسته‌بندی: نرم افزارها , اخبار
تاریخ: 23 مهر 1399
بازدید: 25 بازدید
انواع نرم‌افزارهای کاربردی درصنعت‌برق

امروزه، نرم‌افزارها در رشته‌های مختلف به‌ویژه رشته‌های مهندسی و کارهای مربوط به آن نقش بسزایی ایفا می‌کنند در ادامه به انواع نرم‌افزارهای کاربردی درصنعت‌برق می‌پردازیم.

دراین مطلب می‌آموزیم:

 

وجود نرم‌افزارهای مهندسی از آن جهت حائز اهمیت است که مهندسین قادر هستند قبل از اجرای کار، پروژه خود را در نرم‌افزار اجرا و مشکلات آن‌را برطرف کنند. یکی از رشته هایی که نرم افزارهای مختلف در آن نقش مهمی ایفا می کند مهندسی برق است که یک مهندس برق در هر گرایشی به آن نیاز خواهد داشت. در این بخش نگاهی گذرا به نرم افزارهای مختلف در رشته برق قدرت اشاره شده است. در رشته برق قدرت نرم‌افزارهایی مختلفی به‌کار گرفته می‌شود. می‌توان از این بین به نرم‌افزارهای متلب، دیگسایلنت، PSCAD و ETAP اشاره کرد که در ادامه به توضیح آنها پرداخته شده است.

علاوه بر این نرم‌افزارها، نرم‌افزارهای دیگه ای نظیر دیالوکس ( محاسبه روشنایی محیط های مختلف سرپوشیده و روباز)، EPLAN (نقشه کشی الکتریکی)، PLS-CADD (طراحی خطوط انتقال انرژی و تجزیه و تحلیل)، PVSyst (طراحی و شبیه سازی نیروگاه های خورشیدی)، Wind PRO ( طراحی نیروگاه بادی) و غیره اشاره کرد. باید این نکته را نیز گوشزد کرد که انتخاب در یادگیری هر یک از نرم افزارها بسته به نیاز مهندسین متفاوت است و با توجه به ویژگی هر یک از نرم افزارها و کتابخانه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به‌معرفی انواع نرم‌افزارهای کاربردی درصنعت‌برق می‌پردازیم.

برای مطالعه بیشتر انواع رله‌های حفاظتی سیستم قدرت پیشنهاد می‌شود

محیط نرم افزار متلب چگونه است؟

در اصل نرم‌افزار متلب تنها مختص به یک رشته نیست و تمامی رشته‌های مهندسی و غیر مهندسی می‌توانند از این نرم‌افزار استفاده کنند. نرم‌افزار متلب (Matlab ) برگرفته از لغات Matrix Laboratory به معنای آزمایشگاه ماتریس می‌باشد این بدین معنا است که تمام عملیات و محاسبات در نرم‌افزار متلب با رویکرد ماتریسی صورت می‌پذیرد. این نرم افزار در رشته‌های مهندسی بیشتر جنبه تحقیقاتی و دانشگاهی دارد و تقریبا بیشتر پروژه‌های دانشگاهی رشته برق با این نرم افزار صورت می‌گیرد. این نرم افزار شامل دو بخش شبیه سازی (Simulink) و محیط برنامه نویسی (Code) می‌باشد. در بخش شبیه سازی دارای بخش‌های مختلفی نظیر بلوک‌های کنترلی، ریاضیاتی، مخابراتی، فازی، رباتیک و غیره می‌باشد یکی از بخش‌های مطلوب برای مهندسین برق قدرت بخش Power System می باشد. در بخش سیستم قدرت نرم افزار متلب، بلوک های مختلفی از ماشین‌های الکتریکی، منابع الکتریکی، ابزارهای کنترلی و سویئچینگ و غیره می‌باشد.

بخش برنامه نویسی متلب، یکی از پرکاربردترین قسمت‌های نرم‌افزاری برای تمامی رشته می‌باشد. در این بخش که با استفاده از برنامه‌نویسی می‌توان به بررسی و تحلیل پروژه‌های مختلف پرداخت. پایه اصلی زبان متلب زبان C است. برنامه‌نویسی به شما اجازه مانور بیشتر در انجام پروژه خواهد داد. با بکارگیری کدنویسی در متلب می‌توانید حجم بلوک دیاگرام‌هایی که نیاز به تنظیم در محیط سیمولینک دارند را کاهش دهید و سرعت و خوانایی کار خود را افزایش دهید.

برای مطالعه بیشترنحوه تولید انرژی برق در ایران و جهان راپیشنهاد می‌شود

محیط نرم افزار دیگسایلنت چگونه است؟

یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند در بررسی و تجزیه و تحلیل سیستم‌های قدرت (تولید، انتقال و توزیع) نرم‌افزار دیگسایلنت DIgSILENT می‌باشد. این نرم افزار کاربرد بسیار زیادی در داخل کشور دارد. می‌توان گفت نرم‌افزار اصلی در زمینه بررسی سیستم قدرت در برق منطقه‌ای می‌باشد. نرم‌افزار دیگسایلنت کاربردهای زیادی از جمله در زمینه‌های حفاظت سیستم‌های الکتریکی، هارمونیک، حالت گذرا، پروفیل ولتاژ، قابلیت اطمینان، جایابی بهینه خازن، بررسی دینامیک شبکه و غیره می‌باشد. یکی از برتری های این نرم افزار نسبت به نرم افزار متلب، وجود کتابخانه مناسب می‌باشد.

وجود یک کتابخانه قدرتمند در هر نرم افزاری باعث دقت بیشتر در کارهای مهندسی می‌شود بطور مثال در صورتی که شما یک کتابخانه قدرتمند از رله‌های حفاظتی، کابل‌ها، خطوط انتقال، ترانسفورماتورها، ژنراتورها و غیره داشته باشید امکان عمکرد دقیق‌تر شما در عمل بیشترخواهد شد. در شکل زیر نمایی از صفحه اصلی نرم افزار دیگسایلنت به همراه قسمت های مختلف آن نشان داده شده است.

برای مطالعه بیشتر برگه چگونگی فرآیند توزیع شبکه‌‌برق را پیشنهاد می‌شود

محیط نرم افزار PSCAD چگونه است؟

نرم‌افزار PSCAD ( مخخف Power System CAD )یکی از نرم‌افزارهای تخصصی در زمینه برق قدرت است. بیشترین کاربرد آن درزمینه تحلیل و شبیه‌سازی مدارات قدرت و دریافت پاسخ آنها در حالت مختلف گذرا و پایدار می‌باشد. این نرم افزار، قادر به شبیه سازی حالت پایدار،گذرا ودینامیکی سیستم‌های قدرت می‌باشد. نرم افزار PSCAD دارای یک کتابخانه شامل‌اِلمان‌های‌ماشین‌ها وترانسفورماتورهای ‌الکتریکی، کابل‌ها و خطوط انتقال، رله‌های حفاظتی،توابع کنترلری و غیره می‌باشد. کاربر با قراردادن آنها درصفحه‌ی شماتیک و برقراری ارتباط میان آنها توسط ابزار wire می‌تواند مدار خود رارسم کند . برخی از مدل‌های موجود در PSCAD عبارتند‌از :

۱ – اِلمان های پسیو (مقاومت، سلف و خازن)
۲- منابع ولتاژ و جریان (وابسته و مستقل، سلول خورشیدی)
۳- ابزار اندازه گیری (ولتاژ، جریان، توان، FFT)
۴- بریکر و مدار شکن، ابزاهای خطای الکتریکی
ماشینهای( DC و AC، توربین بادی)
۵- ترانسفورماتورها
۶- خطوط انتقال
۷- کابل‌ها
۸- رله‌های حفاظتی
۹- کنترلرهای آنالوگ ودیجیتال
۱۰- بلوک های کنترلی
۱۱- بلوک های منطقی
۱۲- دیتا رکوردر (COMTRADE/RTP Recorder)
۱۳- ادوات فکتس و کلیدزنی

یکی‌از قابلیت‌های نرم‌افزار PSCAD در‌قابلیت تبدیل دیتاهای این نرم‌افزار توسط COMTRADE به دستگاه‌های دیگر ازجمله دستگاه‌های تست پیشرفته می‌باشد. قابلیت شبیه سازی و اجرا در عمل بصورت همزمان را ایجاد می‌کند.

برای مطالعه بیشتر برگه روش‌های محاسبات پخش بار سیستم قدرت را پیشنهاد می‌شود

محیط نرم افزار ETAP چگونه می‌باشد؟

نرم افزار ETAP یکی دیگر از برنامه‌های آنالیز جهت طراحی، شبیه سازی و عملکرد تولید، توزیع سیستم‌های توان الکتریکی است. توانایی این نرم افزار در استفاده از آن در تحلیل شبکه‌های مختلف نظیر نرم افزار دیگسایلنت می‌باشد. اما از لحاظ عملکرد و قسمت‌های مختلف با آن فرق دارد. این نرم‌افزار نیز مانند نرم‌افزار دیگسایلنت از‌کتابخانه خوبی برخوردار است. خیلی از تجهیزات مورد استفاده درصنعت را‌در کتابخانه خود دارد.

درشکل زیر صفحه اصلی در نرم افزار ETAP نشان داده شده است. نوار بالایی نشان دهنده ابزارهای مختلف نظیر تحلیل پخش بار، اتصال کوتاه، آنالیز عملکرد موتورهای الکتریکی، هارمونیک. حالت گذرا، حفاظت و هماهنگ سازی حفاظتی، تجزیه و تحلیل DC، پخش بار نامتعادل وبهینه، جایابی خازن، قابلیت اطمینان و سوئیچینگ می‌باشد. بخش سمت راست نرم افزار مربوط به آیکن های شبیه سازی در هر ابزار می‌باشد.

در این مقاله با محیط انواع نرم‌افزارهای  کاربردی درصنعت‌برق آشنا شدیم

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

4.1 7 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

رفتن به بالای صفحه

درباره وب پاور سیستم


وب پاور سیستم ، یک مرکز تخصصی شبیه سازی و ارائه خدمات پشتیبانی‌از پروژه های شما همچون (مشاوره، راهنمایی، طراحی) است که با هدف رضایت مشتری و جهت حل مشکلات کاربران اکادمیکه وب پاور سیستم عزیز راه اندازی شده است.

هدف اصلی ما رضایت شما عزیزان و همیاری شما است تا بتوانید بدون هیچ مشکلی از خدمات ومحصولات سایت ما استفاده کنید و پروژه های خود را راه اندازی و مدیریت کنید.

پشتیبانی

ساعات کاری
شنبه تا چهارشنبه : ۱۹ – ۸:۳۰
پنجشنبه و جمعه : ۱۷ – ۹

 

راه های ارتباطی

ایمیل : webpowersystem@gmail.com
واتساپ : 09915552047

شماره تماس : ۰۹۱۵۴۸۵۰۳۹۶

 

مجوزها

logo-samandehi
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx