width=
امروزه، اهمیت صنعت برق در جهان و زندگی روزمره مردم برکسی چشم پوشیده نیست شاید اولین کسی که به اهمیت این موصوع پی برد مایکل فارادی درسال 1850 میلادی بود زمانی که از او پرسیدند،چرا الکتریسته ارزشمند است؟ فارادی پاسخ داد: یک روز مالیات آن را پرداخت خواهید کرد. اگرچه الکتریسته به عنوان نتیجه واکنش شیمیایی که در یک پیل الکترولیت از زمانی که الساندرو ولتا درسال 1800 میلادی این آزمایش را انجام داد شناخته می شده است. اما این مایکل فارادی در سال 1839 نظریه ی جدید و جامعی درباره ی الکتریسیته و تاثیرات آن ارائه کرد. او ادعا کرد که الکتریسیته صرف نظر از تعریف نهایی منجر به ایجاد تنش در ماده می شود.

مایکل فارادی:

وقتی تنش ها به حدی غیر قابل تحمل درمواد برسند،زنجیره ای از رخداد ها در آنها ایجادمیشوند که به صورت یک موج جریان پیدا می کند به این مواد مواد رسانا گوییم. وبه موادی که توانایی تحمل تنش های بی شمار را دارند و جریان موجی در آن ها ایجاد نمی شود و بارالکترواستاتیکی همان مقدار تنش جمع شده می باشد.به این مواد مواد نارسانا(عایق) گوییم.
مایکل فارادی دانشمند بریتانیایی قرن 18 و 19 بود که دستاورد های بزرگی در علوم فیزیک و شیمی داشت. مایکل فارادی درسال 1821 نخستین موتور الکتریکی به عنوان الکتروموتور را ساخت.آزمایش فارادی اثبات کرد که سیمی حامل الکتریسیته حول آهن ربای ثابت چرخاند و برعکس، اگر آزمایش در جهت معکوس انجام شود،اهن ربا سیم را دور میزند.فارادی پس از این کار متقاعد شد که الکتریسیته را می توان از انواع راه های مختلف حرکت های مغناطیسی به تنهایی تولید کرد. اما 10 سال طول کشید تا وی بتواند نظریه ی خود را به طور موفقیت آمیز آثبات کند.فارادی درسال 1831 با چرخاندن یک صفحه ی مسی حول قطب های یک اهنربا توانست جریان های الکتریکی یکنواخت برقرار کند.این کشف برای وی این امکان را فراهم آورد که به تولید مولد های الکتریکی، مبدل(در همان هنگام به طور مستقل توسط ژوزف هنری نیز اختراع شده بود)و حتی دینام ادامه دهد. اختراعاتی که به راستی می توان ادعا کرد زندگی انسان ها را تغییر داده اند. البته ای هنوز موتور های ساده و ضعیف تر از آن بود که بتواند کاری انجام دهد ولی به هرحال این موتور اختراع معرکه ای بود که روزی از بهینه سازی و تکامل ماشین های قدرتمند رابرای خط کاری قابل تصوری به کار می انداخت.

توماس ادیسون

حدود 50 سال بعد از اختراع مایکل فارادی، این فناوری از نظر اقتصادی مقرون به صرفه شد. درسال 1878 میلادی توماس ادیسون جایگزین عملی تجاری ای برای روشنایی های گازی و سیستم های حرارتی ایجاد کرد و به فروش رساند که از الکتریسیته جریان مستقیم که بطور منطقه ای تولید و توزیع شده بود استفاده می کرد.
درسیستم جریان مستقیم ادیسون، ایستگاه های تولید توان می بایست نصب می شدند این امر به دلیل بکار بردن کابل های طولانی درسیستم ادیسون و افزایش تلفات با مربع جریان یا بار روبرو شد البته این امر به مفهوم داشتن ولتاژ های خطرناک در برخی نقاط یا کابل های بزرگ وگران قیمت و یا هردوی این ها بود.

نیکولا تسلا

این مشکل با استفاده از جریان متناوب که توسط نیکولا تسلا مطرح شد برطرف گردید.تسلا بیان داشت که دوبرابر کردن ولتاژ جریان را نصف می کند و منجر به کاهش تلفات می شود. درسال 1888 میلادی کار تسلا مورد توجه جورج وستینگهاوس شد.

جورج وسینگهاوس که حق انحصاری اختراع یک تراتسفورماتور را داشت و یک کارخانه روشنایی را از سال 1886 در گریت بارینگتون ماساچوسف راه اندازی کرده بود قرار گرفت.اگرچه که سیستم وستینگهاوس می توانست از روشنایی های ادیسون استفاده کند و همچنین دارای گرم کننده نیز بود اما این سیستم دارای موتور نبود که توسط تسلا اختراع و ثبت شد.
وستینگهاوس یک سیستم قدرت برای یک معدن طلا در تلورید،کلورادو در سال 1891 ساخت که دارای یک ژنراتور آبی 100 اسب بخار (75کیلو ولت) و یک موتور 100 اسب بخار را در آنسوی خط انتقالی به فاصله 2.5 مایل (4کیلو متر) تغذیه می کرد. سپس در یک قرارداد با جنرال الکتریک که ادیسون مجبور به فروش آن شده بود شرکت وستینگهاوس اقدام به ساخت یک نیرو گاه در نیاگارافالس کرد که دارای سه ژنراتور تسلای 5000اسب بخار بود که الکتریسیته را به یک کوره آلمینیوم در نیاگارا-نیویورک به شهر نیویورک-بوفالو به فاصله 22مایل (35کیلومتر) انتقال می داد نیروگاه نیاگارا در 20 اوریل سال …. میلادی شروع به کار کرد.

تاریخچه صنعت برق در ایران
اولین حضور برق به صورت مدرن در ایران مربوط به زمان ناصر الدین شاه قاجار می باشد، که به منظور تامین روشنایی بخشی از کاخ سلطنتی برای نخستین بار مولدی به قدرت تقریبی 3 کیلو وات وارد ایران شد و به بهره برداری رسید. از مدارک تاریخی چنین برمی آید که کار خرید و وارد کردن این مولد به ایران از یکی دو سال پیش از آن در جریان بوده است. موتور این مولد ظاهرا از نوع Otto و سوخت آن گاز حاصل از تبدیل زغال سنگ بود. بدین ترتیب ملاحصه می شود که بهره برداری از نخستین مولد برق در ایران از موسسه برق رسانی توماس ادیسون برمی گردد.
درسال 1282 یک دستگاه مولد برق با موتور نوع اتو- دویتس- Otto Deutz باقدرت 12 اسب برای تامین روشنایی حرم حضرت رضا به بهره برداری رسید. این مولد در سال 1279 به دستورمظفر الدین شاه قاجار خریداری شده بود. سه سال بعد مولد دیگری با قدرت 25 اسب بخار خریداری و در کنار مولد نصب شد.
در سال 1283 امتیاز تاسیس کارخانه چراغ برق (و آجر و اسباب نجاری) به حاجی حسین امین الضرب واگذار گردید. در امتیازنامه برای نخستین بار به تولید روشنایی برق به عنوان یک فعالیت تجاری و خدمت رسانی عمومی نگریسته شده بود. در این هنگام شهرداری تهران مسوولیت تهیه، نصب، تعمیر و نگهداری تاسیسات مربوط به روشنایی معابر را بر عهده داشت و به این منظور در شهرداری تهران واحدی بنام اداره روشنایی ایجاد شد.

تا اینکه در سال 1315 با تصویب اساسنامه موسسه برق شهرداری تهران اداره روشنایی شهرداری به موسسه برق تهران تبدیل شد و به عنوان یک موسسه مستقل زیر نظر شهرداری به انجام وظایف خود پرداخت. درواقع تا سال 1341 برای مدیریت برق کشور و سازمان واحدی وجود نداشت و تصمیمات کلان از طریق وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه به شهرداری ها و موسسات خصوصی یا دولتی متولی برق در شهرستان ها ابلاغ و اعمال می شد. با افزایش تقاضا و خارج شدن تولید و مصرف برق از وضعیت محدود منطقه ای و بخصوص ایجاد نیرو گاه های آبی در برنامه سوم عمرانی کشور که از مهر 1341 به اجرا گذاشته شد، صنعت برق اهمیت بیشتری یافت و ایجاد سازمان مستقلی برای توسعه این صنعت لازن تشخیص داده شد و به این منظور در دی ماه 1341 سازمان برق ایران تاسیس شد.